علت جرقه زدن مایکروفر

10 علت جرقه زدن مایکروفر و راه حل رفع آنها

local_offerآموزش تعمیر مایکروفر
chat0

علت جرقه زدن مایکروفر یکی از سوالات رایجی می باشد که با استفاده متوالی از آن به مرور ممکن است در ذهن شما بوجود آید و به دنبال پاسخ مناسبی باشید. دلایل زیادی در رخ دادن این مشکل وجود دارد و به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب های جدی به دستگاه لازم است نسبت به تعمیر مایکروفر و برطرف کردن علت های آن در زمان مناسب اقدام شود. تکنوپشتیبان در ادامه به بررسی 10 علت رایج جرقه زدن در مایکروویو داشته و راه حل هایی را برای رفع هر یک ارائه خواهد داد.

استفاده از ظروف فلزی رایج ترین علت جرقه زدن مایکروفر

با توجه به وجود امواج در داخل مایکروفر لازم است از ظروف مخصوص برای قرار دادن غذا داخل آن استفاده شود. ظروف قابل استفاده در داخل مایکروفر اغلب شیشه ای و پلاستیک های مخصوص بوده و به هیچ عنوان نباید از فلزات برای این منظور استفاده شود. قرار دادن هر گونه ظرف و قطعه فلزی، حتی تکه های باقی مانده از سیم ظرفشویی روی ظرف می تواند منجر به جرقه زدن مایکروویو گردد.

جرقه زدن مایکروفر به دلیل کثیف بودن کابین

با استفاده متوالی از مایکروفر برای گرم کردن یا پخت غذا به مرور ممکن است قطرات چربی و روغن و تکه های غذا در دیوارها و کف دستگاه پاشیده شوند. این مساله مخصوصا در گرم کردن غذاهایی که دارای گوشت می باشند به وفور مشاهده میشود. انباشته شدن قطرات روغن و آب و چربی و غذا بر روی دیواره ها و برخورد امواج به آنها باعث گرم شدن و جرقه زدن خواهد شد. بهترین راهکار برای رهایی از این مشکل، تمیز کردن تمام بخش های مایکروفر بعد از هر مرتبه استفاده از آن می باشد.

علت جرقه زدن مایکروویو

عیب در پایه فلزی؛ متداول ترین علت جرقه زدن مایکروفر

پایه های فلزی موجود در مایکروفر که برای چند طبقه کردن فضای داخلی و استفاده بهینه از آن می باشد، دارای روکش مخصوص بوده و پایه های آن پلاستیکی هستند. برخورد این پایه ها با ضربه و استفاده زیاد از آن ممکن است باعث ریختن بخش هایی از رنگ روکش آنها شود. با توجه به اینکه وجود فلزات در داخل مایکروفر منجر به جرقه زدن خواهد شد، لذا لازم است این پایه ها به صورت مرتب بررسی شده و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام گردد.

جرقه زدن مایکروفر به دلیل خرابی لامپ مگنترون

از دیگر مواردی که می توان به عنوان علت جرقه زدن در مایکروویو در نظر گرفت، خرابی لامپ مگنترون می باشد. مگنترون از مهم ترین و اصلی ترین قطعات داخلی دستگاه می باشد که در تولید گرما نقش بسیار مهمی دارد. در برخی از مواقع مشاهده میشود که خرابی در این قطعه باعث میشود تا جرقه هایی در داخل دستگاه مشاهده شود. همان طور که در سایر مطالب بخش آموزش تعمیرات مایکروفر اشاره شد، از تعمیر قطعات داخلی آنها بدون مهارت و تخصص باید خودداری کنید، چون پس از قطع جریان برق هنوز خازن دارای ولتاژ بوده و احتمال برق گرفتگی وجود دارد.

جرقه زدن مایکروویو به دلیل خرابی فن

یکی از مهم ترین کارهایی که لازم است برای پخت و گرم کردن بهتر و یکنواخت غذا در مایکروفر صورت گیرد، پراکندگی گرما در تمام بخش های آن می باشد. این عمل به کمک فن های مخصوصی انجام میشود که داخل دستگاه نصب شده اند. در صورت خراب شدن این فن گرما در تمام بخش های دستگاه پخش نخواهد شد و در برخی از قسمت ها تمرکز دما بیشتر بوده و منجر به جرقه می گردد. تعمیر و تعویض فن مایکروفر نیاز به تخصص داشته و در صورت مشاهده هرگونه اختلال در نحوه عملکرد آن، لازم است با توجه به برند دستگاه با تیم های تعمیر مایکروفر ال جی و سامسونگ و غیره تماس بگیرید.

دلیل جرقه زدن مایکروویو

خرابی کاور انتشار امواج مایکروویو

کاور انتشار امواج که درون مایکروفر قرار گرفته است، به مرور زمان و با عدم توجه به نظافت درون کابین، ممکن است با ذرات روغن و چربی و تکه های غذا پوشانده شود. با توجه به اینکه گرمای مگنترون به این کاور برخورد داشته و از این طریق در تمام بخش های دستگاه پخش میشود، با افزایش دمای آن ذرات روغن و چربی شعله ور شده و به صورت جرقه مشاهده میشوند. در صورت بروز مشکل لازم است این کاور تعویض گردد.

جرقه زدن مایکروفر به دلیل عدم چرخش سینی

پس از قرار دادن ظرف غذا داخل مایکروفر، سینی شروع به چرخیدن نموده و باعث میشود تا تمام بخش های غذا با حرارت ملایم گرم شده و طبخ گردد. خراب بودن محرک که عامل اصلی چرخش سینی می باشد، باعث میشود تا بخش هایی از غذا با درجه دما بالا گرم شود و تجمع گرما و حرارت در یک نقطه در نهایت باعث جرقه زدن خواهد شد.

جرقه زدن مایکروفر به دلیل خرابی ترموستات

ترموستات یکی از قطعات داخلی مایکروفر می باشد که وظیفه آن بررسی دما و ثابت کردن مقدار آن بر اساس تنظیمات انجام شده می باشد. در صورت خراب بودن ترموستات افزایش دما در داخل دستگاه به درستی تشخیص داده نشده و حرارت تولید شده توسط مگنترون تا حد زیادی افزایش پیدا نموده و در نهایت منجر به جرقه می گردد. در صورت خرابی ترموستات لازم است با قطعه سالم تعویض گردد.

خرابی دیود؛ رایج ترین علت جرقه زدن مایکروفر

دیود از دیگر قطعات درونی مایکروفر می باشد که وظیفه اصلی آن، ایجاد ولتاژ بالا برای انتقال گرمای تولید شده توسط مگنترون می باشد. در بسیاری از مواقع مشاهده میشود که این قطعه با خرابی مواجه شده و در نهایت به شکل جرقه در دستگاه بروز می کند. تعویض دیود مایکروفر کاملا تخصصی بوده و لازم است با توجه به برند دستگاه مربوطه با تیم های تعمیر مایکروفر کنوود و غیره تماس بگیرید.

اشکال در سیم پیچی مایکروفر

قطعات داخلی و سیم پیچی های آنها به مرور و با افزایش طول عمر دستگاه ممکن است با اشکال مواجه گردند. خرابی بسیاری از قطعات داخلی مایکروویو به شکل جرقه مشاهده میشوند. برای رفع این مشکلات لازم است وضعیت قطعات مختلف بررسی و در نهایت نسبت به تعمیر یا تعویض آنها اقدام شود.

همان طور که در طول متن نیز اشاره شد، اغلب مواردی که به عنوان علت جرقه زدن مایکروفر معرفی میشوند تنها با تخصص و مهارت افراد و تیم های حرفه ای در تعمیرات لوازم خانگی قابل رفع می باشند. لذا پیشنهاد می کنیم از تعمیر این وسایل بدون دانش خودداری نمایید.

به ما امتیاز بدید

کار را به کاردان بسپارید!

تعمیر لوازم خانگی نیاز به دانش فنی و تجربه دارد. پیشنهاد می کنیم کار تعمیرات لوازم خانگی خود را به تعمیرکاران مجرب تکنو پشتیبان بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید