سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی

سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی و نحوه تنظیم آن

local_offerآموزش تعمیر ماشین ظرفشویی
chat0

سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی از مهم ترین و کاربردی ترین راهکارها برای کاهش اثرات منفی یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب می باشد که به شدت بر میزان تمیزی شستشوی ظروف اثرگذار است. هدف از تعبیه این سیستم در دستگاه کاهش یون های کلسیم و منیزیم و غیره در آب و جایگزینی آنها با یون های سدیم موجود در دانه های رزین می باشد. لازم به ذکر است که نحوه تنظیم درجه سختی آب در ماشین ظرفشویی با توجه به برند دستگاه متفاوت بوده و در صورت عدم اطلاع از روش صحیح انجام این کار می توانید از تیم های تعمیر ماشین ظرفشویی راهنمایی کسب کنید. تکنوپشتیبان در ادامه به سستم سختی گیر آب و نحوه تنظیم درجه آن در برندهای مختلف خواهد پرداخت.

نکته: تقریبا سیستم سختی گیر ماشین ظرفشویی سامسونگ، ال جی، فیلیپس، هاردستون، آاگ، دوو، کنوود، مجیک، هیوندای، اسمگ، کورال، اکسپریال، الگانس و… یکسان است و میتوان از این آموزش برای تمامی برندها استفاده نمود.

سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی چیست؟

یکی از بزرگترین چالش های پیش رو در تصفیه آب، وجود املاح متعدد از قبیل کلسیم و منیزیم می باشد که باعث میشوند تا درجه سختی آب را تا حد زیادی افزایش دهند. افزایش این املاح بیش از مقدار استاندارد آن در نهایت باعث میشود تا مشکلاتی از قبیل عدم شستشوی کامل و تمیز و ایجاد لک های سفید روی ظروف را شاهد باشیم. به همین دلیل در ماشین های ظرفشویی این سیستم سختی گیر رزینی تعبیه شده است. پس از آشنایی و اطلاع از نحوه تنظیم درجه سختی آب در ماشین ظرفشویی، سیستم به گونه ای عمل می کند که با سدیم موجود در دانه های رزین با کلسیم و منیزیم موجود در آب مبادله و جایگزین شده و سختی آب با توجه به درجه تنظیم شده کاهش پیدا خواهد کرد.

دلایل اهمیت سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی

افزایش سختی آب مشکلات متعددی را به همراه دارد و علاوه بر اثرات نامطلوبی که بر سلامتی انسان ایجاد می کند، به شدت بر نحوه عملکرد ماشین های ظرفشویی نیز اثرگذار خواهد بود. از مهم ترین دلایل استفاده از این سیستم ها در ماشین های ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش سختی آب باعث میشود تا قدرت شویندگی مواد شوینده تا حد زیادی کاهش پیدا نموده و در نهایت منجر به عدم شستشوی تمیز ظروف می گردد.
  • بالا بودن میزان املاح کلسیم و منیزیم و غیره در آب منجر به ایجاد لک های سفید روی ظروف می گردد. به طوریکه پس از اتمام برنامه شستشو این لک ها به صورت کاملا واضع روی ظروف نمایان خواهند بود.
  • افزایش درجه سختی آب به معنای بالا بودن املاح در آن می باشد که این املاح به مرور بر روی المنت و قطعات داخلی ظرفشویی رسوب خواهند نمود و در نهایت منجر به آسیب وارد شدن به دستگاه و کاهش طول عمر ماشین ظرفشویی میشود.
  • به دلیل کاهش قدرت شویندگی مایع و مواد ظرفشویی با افزایش املاح در آب، لازم است ماشین ظرفشویی به مدت طولانی تری روشن باشد که می تواند هزینه ها و مقدار مصرف انرژی را تا حد زیادی افزایش دهد.

سختی گیر آب در ظرفشویی

روش کار سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی

سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی از نوع سختی گیرهای رزینی می باشد. رزین دانه های بسیار کوچک پلیمری می باشد که دارای حاوی یون های سدیم هستند و اساس کار این سیستم بر مبنای جایگزینی یون سدیم رزین با کلسیم و منیزیم موجود در آب می باشد. ساختار کلی این سیستم به صورت زیر می باشد:

  • سیستم سختی گیر آب در ظرفشویی از دو بخش مخزن محلول آب و نمک و رزین تشکیل شده است. بخش محلول آب و نمک به منظور احیای و افزایش قدرت سختی گیری دانه های رزین در نظر گرفته شده و بخش رزین وظیفه اصلی سیستم که همان کاهش سختی آب می باشد را بر عهده دارد.
  • پس از ورود آب به درون دستگاه، ابتدا وارد بخش حاوی رزین شده و یون های سدیم موجود در رزین با کلسیم و منیزیم جایگزین شده و باعث میشود تا درجه سختی آب تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

روش احیا و شستشوی رزین سختی گیر ظرفشویی

استفاده متوالی از ماشین ظرفشویی باعث میشود تا سطح دانه های رزین با کلسیم و منیزیم پوشانده شود و مقدار سدیم آزاد روی آن تا حد زیادی کاهش پیدا کند. به همین دلیل لازم است عملیات احیا و شستشوی رزین سختی گیر انجام شود. برای این منظور محلول آب و نمک از روی بستر رزینی عبور کرده و یون های سدیم جایگزین کلسیم و منیزیم خواهند شد. همچنین لازم به ذکر است که با شستشوی معکوس نیز می توان به احیای دانه های رزین کمک نمود. برای این منظور آب با فشار زیاد از پایین مخزن رزین حرکت نموده و در اثر برخورد با دانه های رزین، مواد آلاینده انباشته شده بر روی این دانه ها از بستر رزینی جدا خواهند شد. استفاده از این دو روش در کنار هم می تواند راندمان سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی را تا حد مطلوبی افزایش دهد.

سنسور نمک در سختی گیر ماشین ظرفشویی

با افزایش متوالی از ظرفشویی و کاهش سختی آب به کمک دانه های رزین و احیای آنها با محلول آب و نمک، به مرور مقدار نمک موجود در این مخزن کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل لازم است مخزن به صورت مرتب از نمک های مخصوص پر شود. با توجه به اهمیت بسیار زیاد نمک در این سیستم سختی گیری آب، سنسور نمک در آن تعبیه شده است. این سنسور مقدار نمک موجود در مخزن را اندازه گیری می کند و پس از کاهش مقدار آن، چراغ های ال ای دی مربوطه روشن خواهد شد.

نکته بسیار مهم در استفاده از هشدارهای سنسور نمک در سختی گیر ماشین ظرفشویی، انتخاب نمک مناسب برای این منظور می باشد. لازم به ذکر است که نمک های سختی گیر رزینی ظرفشویی با نمک خوراکی متفاوت می باشد. این نمک ها دارای دانه های درشت تری بوده و از نظر نوع املاح موجود در آنها نیز تفاوت هایی وجود دارد.

نحوه تنظیم درجه سختی آب در ماشین ظرفشویی

از مهم ترین اقداماتی که لازم است برای راه اندازی ماشین های ظرفشویی و استفاده از آن در شهر یا منطقه ای خاص انجام داد، تنظیم درجه سختی آب می باشد. توجه داشته باشید که درجه سختی آب در شهرها و مناطق مختلف با هم متفاوت می باشد و بر اساس استانداردهای معرفی شده اگر این مقدار کمتر از 50 میلی گرم در لیتر باشد، به آن آب نرم گفته میشود. آب با درجه سختی متوسط در بازه 50 تا 150، آب سخت در بازه 500 تا 300 و آب با درجه سختی بالا بیشتر از 300 میلی گرم بر لیتر خواهد بود.

قبل از آشنایی با نحوه تنظیم درجه سختی آب در ماشین ظرفشویی، لازم است مقدار و درجه سختی آب منطقه و شهر خود را اندازه گیری کنید. برای این منظور می توانید از کاغذهای مخصوص استفاده نمایید یا از سازمان آب منطقه مربوطه مقدار آن را دریافت کنید. در نهایت با توجه به برند ماشین ظرفشویی و دفترچه راهنمایی که برای آن ارائه میشود می توانید درجه سختی را تنظیم کنید. به عنوان مثال در ادامه به نحوه انجام این کار در چند برند ماشین های ظرفشویی اشاره خواهیم داشت:

نحوه تنظیم درجه سختی آب در ماشین ظرفشویی بوش

در جدول های ارائه شده در دفترچه راهنمای ماشین های ظرفشویی بوش، جدولی water hardness موجود می باشد که در آن برای بازه های مختلف درجه سختی، تنظیماتی را با عنوان H0 , H1, H2 و غیره مشخص نموده است. لذا کافیست با نحوه ورود به بخش تنظیمات سختی گیر آب در این دستگاه آشنا شده و با مطالعه جدول مربوطه درجه سختی را وارد کنید. نحوه تنظیم درجه سختی آب در ماشین ظرفشویی بوش به شرح زیر می باشد:

  • درب ماشین ظرفشویی را باز نموده و دکمه power را فشار دهید.
  • دکمه برنامه موجود در سمت راست نمایشگر را فشار دهید و دکمه start را چند مرتبه به صورت متوالی و بدون توقف بفشارید
  • با انجام مراحل فوق H:00 را مشاهده خواهید کرد که بر روی صفحه نمایش مشخص میشود. با نمایش این عبارت دو دکمه ای که پایین نگه داشته اید را رها کنید.
  • در قسمت چشمک زن چراغ ها عدد مربوطه را با توجه به درجه سختی آب وارد کنید. به عنوان مثال، اگر دستگاه مدل SMS68L08TR بوده و درجه سختی آب شهر شما 3mmol/l می باشد، عبارت H:05 را باید وارد کنید. دقت داشته باشید که این مقادیر در مدل های مختلف هر برند متفاوت بوده و حتما باید از روی دفترچه راهنما مقادیر دقیق را بررسی نمایید.

در صورت موفق نبودن در انجام تنظیمات یا عمل نکردن صحیح آنها پس از ذخیره سازی تنظیم های انجام شده پیشنهاد می کنیم با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی بوش تماس بگیرید. همچنین می توانید در صورت مواجه شدن با سایر اختلالات در دستگاه، از مطالب بخش آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی استفاده نمایید.

نحوه تنظیم درجه سختی آب ماشین ظرفشویی بوش

نحوه تنظیم درجه سختی آب ظرفشویی سامسونگ

به منظور استفاده از سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی سامسونگ، لازم است ابتدا درجه سختی آب را به شیوه زیر تنظیم کنید:

  • ماشین ظرفشویی را روشن کنید.
  • دکمه Pre wash را به مدت 5 ثانیه و با گذشت زمان یک دقیقه پس از روشن شدن ماشین ظرفشویی بفشارید.
  • با انجام این کار وارد بخش تنظیمات درجه سختی آب خواهید شد. با توجه به درجه سختی آب منطقه و اطلاعات درج شده در دفترچه راهنمای دستگاه یکی از مقادر h0 تا h7 را وارد کنید. لازم به ذکر است که این روش برای مدل های DW60M6050، DW60M6051، DW60M6040، D159STS، D159W، D157STS، D157W کاربرد داشته و برای سایر مدل ها روش ها متفاوت خواهد بود.

در ماشین های ظرفشویی سامسونگ مدل DW60M5060BB، DW60M5040BB، DW60M5030FS، DW60M5010FS، DW60M5030FW، DW60M5010FW ، D147STS، D147W، D142STS، D142W روش تنظیم درجه سختی آب کمی متفاوت خواهد بود. برای این مدل ها لازم است به شیوه زیر عمل کنید:

  • دکمه power دستگاه را در حالتی بفشارید که درب ظرفشویی بسته باشد. به صورت همزمان دو دکمه delay و start را به مدت 5 ثانیه فشار دهید تا وارد تنظیمات شوید.
  • برای وارد کردن مقادیر H0 تا H7 با توجه به درجه سختی آب، کافیست دکمه delay را فشار دهید. با هر بار فشردن این دکمه به مقدار H یک واحد افزوده خواهد شد. در نهایت دکمه START را فشار دهید تا تنظیمات مربوطه ذخیره شوند.

در صورت موفق نبودن در انجام تنظیمات یا عمل نکردن صحیح آنها پس از ذخیره سازی تنظیم های انجام شده پیشنهاد می کنیم با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی سامسونگ تماس بگیرید.

نحوه تنظیم درجه سختی آب ماشین ظرفشویی سامسونگ

تنظیم درجه سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی ال جی

نحوه تنظیم درجه سختی آب در ماشین ظرفشویی ال جی برای مدل های مختلف تفاوت هایی وجود دارد. به عنوان مثال برای تنظیم این درجه در مدل های LD-2150(2)W(S,M,L,T)H، LD-2150(2)W(S,M,L,T)HB و LD-2150(2)W(S,M,L,T)HU لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • پس از خاموش کردن ظرفشویی، دو دکمه POWER و delay start را با هم فشار دهید تا وارد بخش تنظیمات شوید. سپس مقدار H را با توجه به مقادر درج شده در دفترچه راهنمای دستگاه وارد کنید.
  • برای تنظیم مقدار H می توانید از دکمه QUICK استفاده نموده و در نهایت PRE WASH را برای ذخیره سازی تنظیمات فشار دهید.
  • در صورت موفق نبودن در انجام تنظیمات یا عمل نکردن صحیح آنها پس از ذخیره سازی تنظیم های انجام شده پیشنهاد می کنیم با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی ال جی تماس بگیرید.

با توجه به اهمیت بسیار زیاد سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی، در صورت عدم عملکرد صحیح آن لازم است با تیم های تعمیر لوازم خانگی برند مربوطه تماس بگیرید. پیشنهاد می کنیم از انجام تعمیرات بدون مهارت و تجربه در این زمینه خودداری کنید.

به ما امتیاز بدید

کار را به کاردان بسپارید!

تعمیر لوازم خانگی نیاز به دانش فنی و تجربه دارد. پیشنهاد می کنیم کار تعمیرات لوازم خانگی خود را به تعمیرکاران مجرب تکنو پشتیبان بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید