نحوه آزمایش رله ptc یخچال فریزر (گام به گام تصویری)

local_offerآموزش تعمیر یخچال فریزر
chat0

آزمایش رله ptc یخچال فریزر که همان رله استارت می باشد، یکی از کارهای مهم برای جلوگیری از خراب شدن کمپرسور یا موتور دستگاه است. این قطعه که وظیفه تامین انرژی مورد نیاز کمپرسور را برعهده دارد، به دلایل مختلف از جمله نوسانات در جریان برق به مرور ممکن است دچار خرابی شود. لذا پس از مشاهده علائم خرابی رله استارت، لازم است وضعیت آن تست شود و در صورت نیاز قطعه تعویض شود. در این بخش از آموزش تعمیر یخچال فریزر تکنوپشتیبان به سوالاتی از قبیل رله استارت یخچال کجاست، علائم خرابی آن چیست و نحوه آزمایش رله ptc چگونه است پاسخ خواهیم داد.

رله ptc یخچال فریزر چیست؟

سیستم داخلی یخچال فریزرها به گونه ای طراحی شده است که ترموستات دمای درون دستگاه را اندازه گیری نموده و بر اساس تنظیمات انجام شده برای دما، تصمیم میگیرد که کمپرسور یا موتور یخچال روشن شود یا خیر؟ روشن و خاموش شدن کمپرسور با قطع و وصل جریان به آنها انجام میشود که این کار را رله استارت یا ptc انجام می دهد. در واقع رله ptc یخچال فریزر قطعه ای با سیم پیچی مغناطیسی می باشد که مشابه با کلید عمل می کند. این قطعه انرژی اولیه برای راه اندازی موتور یا کمپرسور را تامین می کند.

رله ptc یخچال فریزر چیست

انواع رله استارت یخچال فریزر

یکی از مهم ترین گام ها برای آزمایش رله ptc یخچال فریزر، شناخت نوع آن می باشد. چون بر اساس نوع رله استارت نحوه تست آن و تعمیر یخچال فریزر متفاوت خواهد بود. در حالت کلی انواع رله استارت را می توان به سه گروه دسته بندی کرد که عبارتند از:

رله استارت جریانی

رله های جریانی نوعی کلید مغناطیسی بسیار قوی می باشند که جریان مورد نیاز برای راه اندازی کمپرسور را تامین می کنند. مهم ترین ویژگی این نوع رله این است که بعد از رسیدن دور موتور به بیش از 75 درصد، سیم پیچ استارت از مدار خارج میشود.

رله استارت ولتاژی

رله استارت ولتاژی نیز نوعی کلید مغناطیسی می باشد که پس از رسیدن موتور به سرعت ایده آل و افزایش ولتاژ سیم پیچ استارت را از مدار خارج می کند.

رله استارت سنگی

در مدل های جدید یخچال فریزر بیشتر از رله های سنگی استفاده میشود که دارای مقاومت متغیر با ضریب مثبت ptc می باشند. پس از عبور جریان از این قطعه و گرم شدن آن، عایق شده و استارت را از مدار خارج می کند.

رله استارت یخچال کجاست؟

برای تست و آزمایش ptc یخچال فریزر نیاز دارید تا این قطعه را از جای خود خارج کنید. به همین دلیل ممکن است این سوال برایتان بوجود اید که رله استارت یخچال کجاست؟ این قطعه که در اغلب مواقع دارای روکش و محافظ پلاستیکی می باشد، پشت یخچال و کنار کمپرسور قرار دارد. برای اینکه رله را از جای خود خارج کنید، لازم است ابتدا اتصال رله و کمپرسور از طریق سه سوکت را قطع کنید. سپس با پیچ گوشتی پیچ های روی رله را باز نموده و به آرامی آن را جدا کنید. البته پیشنهاد می کنیم قبل از جدا کردن رله حتما از ترتیب سیم ها و رنگ آنها عکس بگیرید تا در نصب با مشکل مواجه نشوید.

رله استارت یخچال کجاست

علائم خرابی رله استارت یخچال

سوال مهم بعدی که باید به آن پاسخ داد این است که از کجا متوجه شویم رله ptc یخچال خراب شده است؟ به عبارت دیگر علائم خرابی رله استارت یخچال چیست؟ از مهم ترین علائم خرابی این قطعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در حالت عادی رله ptc برای شروع کار کمپرسور صدایی شبیه به تیک تیک کردن دارد. اگر این صدا بیش از اندازه و به صورت مداوم تکرار میشود، نشان دهنده خرابی رله است.
  • روشن نشدن موتور برای مدت طولانی و گرم شدن دمای داخل کابین نیز می تواند نشانه دیگری از خرابی رله ptc باشد.

نحوه آزمایش رله ptc یخچال فریزر به صورت دستی

روش های متعددی برای بررسی و تشت و آزمایشی رله ptc یخچال فریزر وجود دارد که آسان ترین آنها، مشاهده وضعیت قطعه بدون نیاز به ابزار است. با پیچ گوشتی اتصال رله و کمپرسور را قطع کنید. پس از جدا شدن رله، این قطعه را چند مرتبه تکان دهید. اگر صدای غیر طبیعی و شبیه به تکان خودرن یک جسم جامد درون آن به گوش میرسد، نشان دهنده خرابی رله است. با شکستن قطعات داخلی این صدا از رله به گوش میرسد و باید تعویض شود.

نحوه آزمایش رله ptc یخچال فریزر به صورت دستی
یکی دیگر از روش های تست رله استارت یخچال فریزر بدون ابزار، بوی سوختگی آن است. بررسی کنید که آیا بر اثر گرم شدن زیاد و اتصالات رخ داده در قطعه، سوختگی رخ نداده است؟ با استشمام بوی سوختگی از رله باید این قطعه تعویض شود.

نحوه تست رله ptc یخچال فریزر با ابزار

روش های دستی برای تست و آزمایش رله ptc یخچال فریزر دقت بالایی ندارند و ممکن است ظاهر قطعه کاملا سالم باشد، اما نتواند بدرستی عمل کند. در این شرایط بهتر است از مولتی متر برای سنجش وضعیت رله استارت استفاده کنید. روش تست با ابزار رله ptc به صورت زیر می باشد:

  • مولتی متر را مقابل جفت کانکتور که زیر رله قرار دارد بگذارید. اگر رله سالم باشد، باید جریان بین 10 تا 100 اهم در آن جریان داشته باشد. البته این روش گزینه ای کاربردی برای رله های سنگی می باشد و برای رله جریانی و ولتاژی بهتر است سایر روش های زیر را امتحان کنید.

نحوه آزمایش رله ptc یخچال فریزر با ابزار

  • برای آزمایشی رله جریانی و ولتاژی یخچال فریزر که دارای سیم پیچ مسی هستند، مولتی متر باید روی پایه های M و S قرار گیرد. مولتی متر باید عدد صفر را نمایش دهد.
  • سپس رله را بچرخانید تا صدایی شبیه کلیک به گوشتان برسد. سپس عدد روی مولتی متر را بخوانید. در صورت سالم بودن رله عدد بی نهایت نمایش داده میشود. در غیر این صورت قطعه دچار اشکال شده و باید تعویض شود.
  • مرحله قبل را برای پایه های L و S مجدد تکرار کنید. ابتدا مولتی متر را روی دو پایه L و S قرار دهید و در صورت سالم بودن رله عدد صفر باید نمایش داده شود. سپس رله را بچرخانید تا صدای کلیک دهد. سپس عدد روی مولتی متر را مجدد بخوانید و باید این عدد نیز صفر باشد. در صورت صفر نبودن عدد مولتی متر برای L و S باید رله را تعویض کنید.

نحوه نصب رله استارت یخچال

پس از بررسی و آزمایش رله PTC یخچال فریزر و اطمینان از خراب بودن آن، باید این قطعه را تعویض نمایید. روش تعویض و نصب رله استارت یخچال فریزر به صورت زیر می باشد:

  • ابتدا کابل یخچال فریزر را از برق بکشید.
  • در پشت یخچال فریزر و کنار کمپرسور، رله را جستجو و از جای خود خارج کنید. برای این کار می توانید گیره سیمی را در پشت یخچال بلند کنید تا قاب رله جدا شود. برخی از مدل های یخچال فریزر رله بودن قاب است

نحوه نصب رله ptc یخچال

نحوه نصب رله استارت یخچال

  • خازن رله قدیمی و معیوب را از آن جدا و روی رله جدید متصل کنید.
  • رله را به سوکت های کمپرسور متصل کنید
  • گیره سیم را مانند قبل در جای خود قرار دهید.

آزمایش و تعویض رله PTC یخچال در منزل

رله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به وضعیت آن، کمپرسور نیز به مرور دچار خرابی و خسارت های زیادی میشود. اگر در این زمینه تخصص نداشته و ابزارهای مورد نیاز برای تست رله استارت و نصب مجدد آن را در اختیار ندارید، کافیست با تعمیرکاران ما در تیم تعمیر لوازم خانگی تکنوپشتیبان تماس بگیرید. تعمیرکاران ما در شمال، جنوب و شرق و غرب تهران آماده ارائه خدمات تضمینی با قطعات اصلی و فابریک برندهای ایرانی و خارجی هستند.

1/5 - (امتیاز 1)

کار را به کاردان بسپارید!

تعمیر لوازم خانگی نیاز به دانش فنی و تجربه دارد. پیشنهاد می کنیم کار تعمیرات لوازم خانگی خود را به تعمیرکاران مجرب تکنو پشتیبان بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید