تعمیر فن یخچال فریزر

آموزش تعمیر و تعویض فن یخچال فریزر و ساید

تعمیر و تعویض فن یخچال فریزر و ساید از جمله مشکلات رایجی می باشد که با گذر عمر یخچال و استفاده نادرست از آن به آن نیاز می باشد. در یخچال فریزرها دو نوع فن کمپرسور و اواپراتور وجود دارد و در نحوه عملکرد و تعمیر و تعویض آنها تفاوت هایی موجود می باشد و لازم است اشکالات موجود در آنها توسط تیم های تعمیر یخچال فریزر یا افراد ماهر در یان زمینه برطرف گردد. تکنوپشتیبان در ادامه به معرفی انواع فن در یخچال فریزرها پرداخته و دلایل اهمیت هر یک بررسی نموده و در نهایت به صورت گام به گام تمام مراحل تعمیر و تعویض فن یخچال فریزرهای سامسونگ، بوش، الکترواستیل، هیمالیا، ال جی و سایر برندها را شرح خواهد داد.

انواع فن یخچال فریزر

قبل از معرفی گام های اصلی در تعمیر و تعویض فن یخچال فریزر لازم است ابتدا با انواع مختلف آنها و محل قرارگیری هر یک آشنا شوید. با توجه به مدل یخچل فریزرها فن های مختلفی در آنها موجود می باشد. به طوریکه در نسل های قدیمی تنها یک فن و در نسل های جدید حداقل دو فن در آنها موجود می باشد. از مهم ترین فن های موجود در یخچال فریزرها می توان به فن کمپرسور و فن اواپراتور اشاره نمود که هر یک وظایفه متفاوتی ندارند.

فن کمپرسور یخچال فریزر

این فن در تمام مدل های یخچال فریزر موجود بوده و وظیفه اصلی آن، خنک کردن کمپرسور و موتور می باشد. فن کمپرسور در پشت یخچال و در قسمت پایین در کنار کمپرسور قرار گرفته و وظیفه آن به جریان درآوردن هوای خنک بین سیم پیچی های کمپرسور و خنک کردن آن می باشد. در نهایت خنک شدن کمپرسور منجر به کاهش دما در کندانسور و همچنین موتور دستگاه می گردد. برای جلوگیری از خراب شدن این فن لازم است به صورت مرتب پشت یخچال به صورت کامل گردگیری شده و گرد و غبار روی موتور و لوله ها و کمرپسور تمیز شوند.

تعمیر فن کمپرسور یخچال فریزر

فن اواپراتور یخچال فریزر

فن اواپراتور وظیفه خنک کردن و به جریان درآوردن هوای سرد در تمام بخش های فریزر را بر عهده دارد. این فن داخل کابین فریزر بوده و در اغلب مواقع یک صفحه محافظ در مقابل آن نصب می گردد و به همین دلیل قابل رویت نیست.

دلایل اهمیت تعمیر فن یخچال فریزر

به چند دلیل مهم لازم است تعمیر و تعویض فن یخچال فریزر را در صورت خراب شدن آنها جدی گرفت و بلافاصله و بدون از دست دادن زمان اقدامات لازم را در این زمینه انجام داد که عبارتند از:

  • خرابی و وجود اختلال در نحوه عملکرد فن کمپرسور باعث میشود تا فشار زیادی به موتور دستگاه وارد شود و به مرور باعث سوختگی آن خواهد شد.
  • فن اواپراتور در صورت خرابی نمی تواند هوای درون فریزر را به درستی سرد کند و در نهایت منجر به افزایش دما در این بخش شده که باعث فاسد شدن مواد غذایی خواهد شد.

نشانه های خرابی و نیاز به تعمیر فن یخچال فریزر

به دلایل مختلف از قبیل انباشته شدن گرد و غبار زیاد در پشت یخچال و فن ممکن است عملکرد فن کمپرسور با اختلال مواجه شود. علاوه براین، نوسانات زیاد برق و همچنین وارد شدن ضربه و گذر عمر دستگاه نیز همگی می توانند در خراب شدن این قطعات و تجهیزات نقش داشته باشند. همان طور که در بخش آموزش تعمیر یخچال فریزر اشاره شده است، خرابی های زیادی در دستگاه ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد و هر یک دارای نشانه های خاصی هستند. در خراب شدن فن یخچال فریزر نیز برخی نشانه ها وجود دارد که در صورت مشاهده بلافاصله باید نسبت به تعمیر فن یخچال اقدام شود. از مهم ترین نشانه های خرابی فن کمپرسور و اواپراتور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ایجاد صدای غیر طبیعی از یخچال
  2. کاهش دمای کابین فریزر

نحوه تعمیر و تعویض فن کمرپسور یخچال فریزر

مراحل تعمیر فن کمپرسور که در پشت یخچال قرار گرفته است لازم است مراحل زیر طی شوند:

  • ابتدا سیم برق دستگاه را از پریز خارج کنید و حدود 3 ساعت بعد دستگاه را به جلو حرکت دهید تا بتوانید به پشت آن دسترسی داشته باشید.
  • تمام بخش های پشت یخچال از قبیل لوله ها و فن و کمپرسور را گرد گیری کنید.
  • در صورت وجود محفظه در پشت یخچال ابتدا آن را باز کنید.
  • پس از دسترسی به فن، پیچ ها را باز کنید تا پره ها و موتور فن را بتوانید از جای خود خارج کنید. به موتور ولتاژ 220 بدهید، اگر شروع به کار کرد به معنای خرابی در سیم پیچی و اتصالات می باشد و می توانید به جای تعویض، فن را تعمیر کنید. در غیر این صورت لازم است با قطعه جدید تعویض گردد.
  • در این مرحله می توانید فن جدید را با قدیمی تعویض کنید و پیچ ها را ببنید و مراحل قبل را برعکس به ترتیب انجام دهید.

نحوه تعمیر و تعویض فن اواپراتور یخچال فریزر

  • همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، فن اواپراتور در داخل کابین فریزر قرار دارد. برای تعمیر یا تعویض آن لازم است ابتدا یخچال را از برق بکشید، مواد غذایی را خارج کنید و اجازه دهید تمام یخ های موجود در آن ذوب شوند.
  • سپس پیچ های موجود روی محفظه انتهایی کابین را باز کنید و صفحه را از جای خود خارج کنید تا به فن دسترسی پیدا نمایید.

تعمیر فن اواپراتور یخچال فریزر

  • مانند فن کمپرسور، لازم است فن را با ولتاژ 220 ولت امتحان کنید تا از سالم بودن سیم پیچی و اتصالات آن مطمئن شوید. اگر مشکل از سیم پیچی فن نباشد، لازم است آن را با فن سالم جایگزین کنید.

تعمیر و تعویض فن اواپراتور یخچال فریزر

  • در نهایت فن را در جای خود قرار دهید و تیغه های فن را محکم و گیره های نگهدارنده را مانند قبل در جای خود قرار دهید و محفظه را ببندید.

تعویض فن اواپراتور

تعمیر فن یخچال فریزر سامسونگ

در یخچال فریزرهای سامسونگ نسل جدید 4 فن موجود می باشد که شامل فن کمپرسور، اواپراتور و فن کابین یخچال می باشد. نحوه تعمیر و تعویض فن داخل کابین نیز مانند فن اواپراتور می باشد که در بالا توضیح داده شد. نکته مهم اینکه دسترسی به فن پشت یخچال ممکن است کمی سخت باشد و به همین دلیل پیشنهاد می کنیم انجام این کار را به تیم های تعمیر یخچال فریزر سامسونگ بسپارید.

تعمیر و تعویض فن یخچال فریزر دوو

بوش از معتبرترین برندهای تولید کننده یخچال فریزر و ساید می باشد که به منظور تامین هوای سرد در فریزر و کابین یخچال و همچنین پشت دستگاه از فن های متعددی استفاده می کند. نکته بسیار مهم اینکه برای تعمیر یا تعویض این فن ها لازم است از قطعات اصل و اورجینال استفاده شود. به همین دلیل بهتر است با گروه های تعمیر یخچال فریزر دوو تماس بگیرید تا با قطعات اصل اقدامات لازم را انجام دهند.

تعمیر و تعویض فن یخچال فریزر الکترواستیل

فن های به کار رفته در یخچال فریزرهای نسل جدید با نسل قدیم تفاوت هایی دارد که از مهم ترین آنها می توان به اینورتر بودن فن اشاره نمود. منظور از اینورتر بودن فن این است که پس از کاهش دمای دستگاه به اندازه مورد نظر، فن به طور کامل خاموش نمیشود، بلکه سرعت چرخش پره های آن کاهش پیدا نموده و به محض افزایش دمای مجدد با سرعت بالا شروع به چرخیدن می کند. فن های موجود در یخچال فریزرهای الکترواستیل نیز از همین نوع بوده و لازم است در زمان تعویض به این مساله توجه داشته باشید. گروه های تعمیر یخچال فریزر الکترواستیل از فن های اینورتر متعلق به این برند استفاده می کنند و به همین دلیل تعمیرات آنها تضمین شده خواهد بود.

تعمیر فن یخچال ال جی

پس از به گوش رسیدن هرگونه صدای غیر طبیعی در کابین یخچال یا فریزر و همچنین پشت دستگاه، در اولین مرحله لازم است وضعیت فن و پره های آن بررسی شود. در بسیاری از مواقع تنها با روغن کاری و تمیز کردن گرد و غبار می توان این مشکلات را برطرف نمود. در مقابل، در برخی از مواقع لازم است با تیم های تعمیر یخچال فریزر ال جی تماس بگیرید تا نسبت به تعمیر یا تعویض فن اقدام نمایند. عدم توجه به این مساله می تواند منجر به سوختن موتور شود که هزینه بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

در صورت مشاهده خرابی در فن و نیاز به تعمیر یا تعویض آن پیشنهاد می کنیم با تیم های تعمیر لوازم خانگی برند مربوطه تماس بگیرید تا از قطعات اصل برای این منظور استفاده نمایند. نوع موتورهای موجود در یخچال فریزرهای هر یک از برندها متفاوت  بوده و به همین دلیل در اصل بودن قطعه باید دقت شود.

5/5 - (امتیاز 2)

کار را به کاردان بسپارید!

تعمیر لوازم خانگی نیاز به دانش فنی و تجربه دارد. پیشنهاد می کنیم کار تعمیرات لوازم خانگی خود را به تعمیرکاران مجرب تکنو پشتیبان بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید