علت داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر

علت داغ شدن کمپرسور یخچال + 10 دلیل گرم شدن موتور یخچال و راه حل رفع آن

علت داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر و موتور ساید بای ساید را در خرابی برخی از قطعات یا وجود مشکلات جزئی در بخش های مختلف دستگاه باید جستجو نمود. البته لازم به ذکر است که علت گرم شدن موتور یخچال فریزر همیشه نگران کننده نمی باشد و به دلایل بسیار جزئی و حتی شرایط محیطی و دمای بالای هوای اطراف آن می تواند منجر به رخ دادن این مشکل گردد و نیاز به تعمیر یخچال فریزر نخواهد بود. با تکنو پشتیبان در ادامه همراه شوید تا به بررسی دلایل مختلفی که منجر به داغ شدن موتور ساید بای ساید و یخچال های برندهای مختلف از قبیل سامسونگ، ال جی، پارس، دوو، مدیا، اسنوا و سایر برندها می شوند بپردازیم.

نکته: دلایل گرم شدن موتور یخچال در انواع ساید بای ساید و یخچال فریزرهای قدیمی و جدید یکسان است.

علت داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر را جدی بگیرید!

یکی از مشکلات رایجی که در بسیاری از مواقع با آن مواجه هستیم، گرم شدن لوله های کندانسور و دیواره ها و بدنه یخچال فریزر و ساید بای ساید می باشد که در برخی از مواقع داغ بودن بیش از اندازه آن می تواند منجر به نگرانی گردد. در صورت رخ دادن این مشکل و بررسی علت اصلی آن لازم است در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام گردد. عدم توجه به این مساله می تواند منجر به آسیب وارد شدن به موتور که همان قلب دستگاه است شود. به عبارت دیگر، شاید در ابتدا مشکلات بسیار جزئی از قبیل وجود گرد و غبار روی لوله های کندانسور علت گرم شدن موتور باشد، اما عدم توجه به آن باعث میشود به موتور فشار زیادی وارد شده و در نهایت خسارت زیادی را با از کار افتادن موتور به وجود آورد.

علت گرم شدن موتور یخچال فریزر

رایج ترین علت داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر

دلایل متعددی در داغ شدن موتور و بدنه ساید بای ساید و یخچال فریزر وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

گرد و غبار روی لوله های کندانسور

همان طور که اشاره شد، همیشه مشکلات حاد منجر به گرم شدن کمپرسور نمیشوند، بلکه قرار گرفتن گرد و غبار روی لوله های کندانسور نیز می تواند یک دلیل برای رخ دادن این مشکل باشد. با توجه به اینکه در یخچال های قدیمی و کمبی لوله های مارپیچ کندانسور در بیرون از یخچال و در صفحه پشت آن قرار دارد، لذا به مرور گرد و غبار زیادی همراه با لایه هایی از چربی و روغن بر روی آنها انباشته می گردد.

توجه داشته باشید که لوله های کندانسور حاوی گاز مبرد بوده و گرمای درون کابین یخچال را گرفته و به بیرون منتقل می کنند. اگر لایه های روی لوله ها مانع از خروج هوای گرم به بیرون شود، باعث میشود تا موتور مدت زمان بیشتری را روشن باشد تا بتواند گاز درون آن را سرد کند. برای جلوگیری از رخ دادن این مشکل لازم است به صورت مرتب و دوره های لوله های کندانسور و سایر تجهیزات موجود در پشت یخچال تمیز شوند.

خرابی ترموستات؛ علت داغ شدن کندانسور یخچال فریزر

ترموستات یکی از اصلی ترین قطعات در سیستم خنک سازی و ثابت نگه داشتن دمای درون کابین یخچال فریزر می باشد که خرابی آن منجر به خاموش نشدن موتور برای طولانی مدت می گردد. در واقع ترموستات یخچال با اندازه گیری دمای درون کابین فرمان روشن یا خاموش شدن را به کمرپسور ارسال می کند تا دمای در مقدار از قبل تنظیم شده ثابت گردد.

در بخش آموزش تعمیر یخچال فریزر درباره ترموستات و نحوه رفع خرابی آن به طور جامع صحبت شده است و راه حل هایی را برای رفع مشکل خرابی ترموستات یخچال ارائه داده ایم.

خرابی فن کندانسور

در برخی از مدل های یخچال فریزر در برندهای مختلف به منظور خنک سازی و کاهش دمای کمپرسور از فن استفاده شده است. این فن می تواند تا حد زیادی از داغ کردن موتور جلوگیری کند. اگر به دنبال علت داغ شدن بدنه یخچال فریزر می باشید، بهتر است عملکرد فن کنار کندانسور را به طور کامل بررسی نمایید. توجه داشته باشید که در صورت خرابی فن می توان برخی از مشکلات آن را برطرف نمود و در بسیاری از مواقع نیز تنها راه حل تعویض آن با قطعه جدید و سالم می باشد.

گرم شدن موتور یخچال بخاطر خرابی فیلتر درایر

در سیستم های خنک کننده به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و همچنین رطوبت به درون کمپرسور از فیلتر درایر استفاده میشود. ورود ذرات گرد و غبار به درون موتور یا کمپرسور فشار زیادی را به آن وارد نموده و باعث میشود تا مدت زمان زیادی را روشن بوده و کار کند. خاموش نشدن یا اتومات نکردن یخچال فریزر در بسیاری از مواقع به خرابی درایر و فیلتر آن ارتباط دارد که در نهایت منجر به داغ شدن بیش از اندازه موتور میشود. تعمیر و تعویض فیلتر درایر کاملا تخصصی بوده و بهتر است انجام آن را به تیم های تعمیر یخچال فریزر بسپارید.

خالی شدن گاز یخچال

از دیگر مواردی که می تون به عنوان علت گرم شدن موتور یخچال در نظر گرفت، خالی شدن گاز آن می باشد. گاز فریون موجود در لوله های کمپرسور با افزایش دمای داخل کابین گرمای محیط را به خود گرفته و منجر به سرد شدن دمای داخل دستگاه می گردد. این گاز پس از انتقال به کمپرسور و قرار گرفتن در لوله های کندانسور دما و گرمای خود را به محیط می دهند. در صورت خالی شدن و نشت گاز یخچال این چرخه به درستی عمل نمی کند و موتور مدت زمان بیشتری را باید روشن باشد تا دمای داخل کابین دستگاه کاهش پیدا کند.

برای جلوگیری از رخ دادن این مشکل در مرحله اول باید دقت کنید که کابین فریزر و یخچال را نباید با اشیای نوک تیز تمیز کنید. چون به لوله های اواپراتور آسیب وارد شده و گاز تخلیه می گردد. همچنین باید دقت داشته باشید که لوله های کندانسور پشت یخچال در اثر جا به جایی های غیر اصولی دچار ترک و شکستگی نگردند. در صورت مشاهده دلایل خالی شدن گاز یخچال حتما با تیم های تعمیر ساید بای ساید و یخچال فریزر تماس بگیرید.

گرم شدن موتور یخچال به دلیل نصب اشتباه یخچال فریزر

محل قرار گیری یخچال فریزر ارتباط مستقیم با میزان روشن بودن موتور و در نهایت داغ شدن بدنه و کمپرسور می گردد. توجه داشته باشید که یخچال فریزر باید در فاصله نسبتا زیاد از اجاق گاز و سماور و همچنین پنجره با تابش مستقیم آفتاب و رو به یخچال قرار گیرد. در صورت قرار گرفتن یخچال در این محیط هوای گرم به درون کابین وارد شده و باعث میشود تا کمپرسور برای مدت بیشتری روشن باشد و فشار زیادی به آن وارد خواهد شد.

خرابی کندانسور و موتور یخچال

در برخی از مواقع ممکن است به دلیل استفاده نادرست از یخچال و همچنین بالا رفتن عمر آن به مرور موتور دچار خرابی هایی از درون شود. رفع این مشکل کاملا تخصصی بوده و با توجه به قیمت بالای این قطعات بهتر است با توجه به برند یخچال فریزر به نمایندگی مجاز آن مراجعه گردد.

عدم توجه به فاصله یخچال و دیوار

لوله های کندانسور به صورت مرتب گرمای خود را به محیط بیرون می دهند تا سیستم خنک سازی یخچال بدرستی عمل کند. به همین دلیل به صورت استاندارد گفته میشود که فاصله دیوار تا پشت یخچال باید 20 سانتی متر باشد. علاوه بر عدم توجه به این فاصله، در بسیاری از مواقع دیده میشود که برای حفظ زیبایی محیط یخچال فریزر در کمد و کابینت های مخصوص قرار میگیرند. با توجه به اینکه در این شرایط فضای اطراف دستگاه کاملا بسته می باشد، در نتیجه لوله های کندانسور نمی توانند گرمای خود را به محیط منتقل کنند و در نهایت منجر کار کردن بیش از اندازه موتور و داغ شدن بدنه یخچال می گردد.

خرابی لاستیک دور درب یخچال

خرابی لاستیک دور درب یخچال باعث میشود تا گرمای محیط به درون کابین دستگاه وارد شود. دقت داشته باشید که هر چیزی که منجر به افزایش دمای درون یخچال شود، در نهایت می توان باعث افزایش زمان روشن بودن موتور یا کمپرسور و گرم شدن آن شود. پیشنهاد می کنیم به منظور افزایش طول عمر دستگاه به صورت مرتب وضعیت لاستیک دور درب چک شود و در صورت نیاز تعویض شود.

گرم شدن موتور یخچال به دلیل استفاده نادرست از آن

قرار دادن غذاهای گرم، چیدن بسته های غذا با فاصله کم از هم درون کابین یخچال و همچنین باز و بسته کردن های مداوم درب آن همگی می توانند از دیگر دلایل داغ شدن کمپرسور یخچال فریزر و لوله های کندانسور باشند.

گرم شدن بدنه ساید بای ساید

علت گرم شدن موتور ساید بای ساید سامسونگ

محصولات تولید شده توسط سامسونگ شامل یخچال فریزر و ساید بای سایدهای بسیار متنوع و با کیفیت می باشد. با توجه به اینکه لوله های کندانسور در ساید بای ساید درون بدنه قرار دارند، لذا علت گرم شدن موتور یخچال سامسونگ نمیتواند قرار گرفتن گرد و غبار بر روی آنها باشد. پیشنهاد می کنیم با توجه به قیمت بالای این وسایل رفع علت این مشکلات را به نمایندگی تعمیرات یخچال فریزر سامسونگ بسپارید.

علت داغ شدن کمپرسور یخچال دوو

مواردی که در بالا به آن اشاره شد، در تمام یخچال فریزرها مشترک می باشد. در نتیجه، تفاوتی ندارد که به دنبال علت گرم شدن موتور یخچال دوو باشید یا نیاز به تعمیرات یخچال فریزر پارس در این زمینه داشته باشید، در هر صورت علت مشکل توسط افراد حرفه ای باید در موارد فوق جستجو شود.

در صورت بررسی علت های جزئی که رفع آنها نیاز به تخصص ندارد و عدم برطرف شدن مشکل گرم شدن بدنه یخچال، بهترین راهکار تماس گرفتن با تیم های تعمیرات لوازم خانگی می باشد.

5/5 - (امتیاز 1)

کار را به کاردان بسپارید!

تعمیر لوازم خانگی نیاز به دانش فنی و تجربه دارد. پیشنهاد می کنیم کار تعمیرات لوازم خانگی خود را به تعمیرکاران مجرب تکنو پشتیبان بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سیاوش میرزایی
    خرداد 16, 1401 6:56 ب.ظ

    با عرض سلام و خسته نباشید.حدود یکسال هستش که یخچال فریزر جنرال ایدو رو از فروشگاه حیدری که ظاهرا معتبر بود خریدم..چند تا مشکل داره که ممنون میشم بابت هرکدوم راهنماییم کنین:
    1) با وجود گذاشتن درجه یخچال روی اعداد بالا اما متاسفانه برودت هر دو قسمت به مقدار دلخواه نمیرسد.ینی خیلی کم سرد میکن
    2) کمپرسور خیلی بیش از حد کار میکند آن هم بدون وقفه.مثلا 4 ساعت پشت سر هم تا یخچال را به دمای مطلوب متوسطی برساند.و بعد از آن داغ شده تا چند ساعت دیگر روشن نمیشود که همین باعث میشه دوباره دمای یخچال و فریزر به شدت بره بالا.من خودم فکر میکنم شاید بار زیادی در یخچال گذاشتم ولی بحث سر این هست که درجه رو روی میانگین 5.5 گذاشتم(بازه از 1 تا 9 هست).جدا ازینکه برودتش به نسبت بقیه یخچال ها کمتر است بیش از حد هم کمپرسورش کار میکند.نمیدونم دلیلش چی میتونه باشه
    3) بعد از خاموش شدن کمپرسور صداهای تق تقی از یخچال میاد درست مثه شکستن قولنج که شب ها ما رو حتی بیدار میکنه.
    نمیدونم چیکار کنم.خدا ازشون نگذره با این جنس آشغالی که بهم انداختن.خواهشا راهنماییم کنین.
    سپاس

    پاسخ
    • سلام
      با توجه به توضیحاتتون میتونه ایراد مربوط به چند مورد باشه
      اول موتور یخچال رو باید چک کنید ببینید دمای مناسبی داشته باشه که معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ درجه باید باشه
      دومین ایراد میتونه از نشتی گاز یخچال باشه. که برای عیب یابی یخچال در مورد نشتی گاز باید صفحه داخل یخچال کاملا یخ بزنه و اگر کامل نبنده مربوط به نشتی گاز میشه.
      در مورد ایراد صدای زیاد هم میشه گفت این صدا تا حدودی طبیعیه و مربوط به قسمت برفک زدایی یخچال میشه. و دلیل صدای آزاردهنده، برفک بیش از حد معمول هست .تو تایم برفک زدایی المنت زمان بیشتری تو مدار میمونه و همین باعث صدای بیشتری میشه.
      که با رفع مشکل موتور این مورد هم خودبخود برطرف میشه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید