دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر

دلایل خالی شدن و نشت گاز یخچال فریزر + روشهای تشخیص

دلایل خالی شدن گاز یخچال از جمله مواردی می باشد که اطلاع از آن می تواند از بروز خرابی های زیاد در دستگاه و ایجاد خسارت های مالی جلوگیری کند. با توجه با اینکه تشخیص نشت گاز یخچال فریزر و تعمیر و شارژ آن نیاز به تخصص و مهارت دارد، لذا انجام آن بهتر است تنها توسط افراد حرفه ای در حوزه تعمیر یخچال فریزر صورت گیرد. تکنوپشتیبان در ادامه به بررسی علائم و نشانه های تمام شدن گاز یخچال و نحوه تشخیص آن و هر آنچه که باید در این باره بدانید اشاره خواهد داشت.

نکته: این آموزش می تواند برای ساید بای ساید و یخچال فریزرهای سامسونگ، ال جی، دوو، کنوود، مدیا، هیمالیا، اسنوا، پارس، امرسان، برفاب و… نیز مفید باشد.

کاربرد گاز یخچال چیست؟

درون تمام یخچال های نسل جدید و قدیم از گاز فریون در سیستم خنک سازی آن استفاده میشود. این گاز با سرعت بسیار بالا کاهش دما پیدا نموده و به همان نسبت نیز دمای آن افزایش پیدا می کند. به همین دلیل در لوله های اواپراتور که در پشت یخچال ها قرار دارند، از این گاز استفاده شده و با سرد شدن آن توسط کمپرسور، دمای سرد  به داخل کابین یخچال فریزر منتقل شده و گرمای درون دستگاه منجر به گرم شدن گاز فریون می گردد. پس از گرم شدن مجدد گاز داخل لوله های اواپراتور، ترموستات یخچال این افزایش دما را تشخیص داده و فرمان روشن شدن را به کمپرسور ارسال نموده و مجدد مراحل قبل به صورت چرخه ای و مداوم تکرار می گردد.

با توجه به نقش بسیار مهم گاز موجود در لوله های اواپراتور و کندانسور، خالی شدن گاز یخچال فریزر می تواند منجر به مشکلات متعددی گردد که برخی از آنها عبارتند از:

  • عدم تنظیم دمای داخلی کابین و بخش فریزر به دلیل خالی شدن گاز یخچال
  • آسیب وارد شدن به موتور یخچال به دلیل کارکردن یکسره و اتومات نکردن
  • خرابی مواد غذایی و میوه و سبزیجات به دلیل تنظیم نبودن دمای داخلی یخچال

نشت کردن گاز یخچال فریزر

دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر

از دیگر سوالات رایجی که وجود دارد این است که دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر چیست و چه عواملی باعث نشت گاز یخچال میشوند؟ از مهم ترین دلایل کم شدن گاز یخچال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خالی شدن گاز یخچال بخاطر ایجاد ترک در لوله های کندانسور

لوله های مارپیچ در پشت یخچال فریزر که به کندانسور معروف می باشند، ممکن است به دلایل مختلف دچار سوراخ یا حتی ترک شوند. به عنوان مثال در جا به جایی های غیر اصولی و وارد شدن ضربه های محکم به این لوله ها احتمال ترک در آنها بسیار زیاد میشود. علاوه براین، گذر زمان و افازیش طول عمر دستگاه نیز می تواند لوله ها را مستعد پوسیدگی و سوراخ شدن کند که در نهایت منجر به خالی شده گاز یخچال فریزر خواهد شد.

سوراخ شدن لوله های خنک سازی با اشیای نوک تیز

از رایج ترین دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر مخصوصا در نسل قدیمی این وسایل می توان به سوراخ شدن لوله های قرار گرفته در بخش بالایی یخچال اشاره نمود. در یخچال فریزرهای قدیمی که کابین فریزر در بالای دستگاه قرار دارند، لوله های خنک سازی زیر صفحه بسیار نازک آلومینیومی داخل کابین قرار گرفته اند. این صفحه با کوچکترین ضربه ای که توسط اشیای نوک تیز به آن وارد میشود، باعث خواهد شد تا لوله ها سوراخ گردند. ایجاد این سوراخ در نهایت منجر به خالی شدن و نشت گاز یخچال می شود.

البته توجه داشته باشید که در یخچال فریزرهای نسل جدید که کابین فریزر بزرگتر و در قسمت پایین دستگاه قرار دارد، لوله های خنک سازی در انتهای کابین قرار گرفته اند. لذا در زمان تمیز کردن دستگاه ممکن است اشیای نوک تیز باعث خالی شدن گاز فریون شوند.

خالی شدن گاز یخچال با جا به جا شدن لوله های اواپرتور

در صورت ضربه وارد شدن به پشت یخچال ممکن است لوله های اواپراتور که از متریال های بی کیفیت تولید شده اند از جای اصلی خود خارج شوند. در نتیجه این مسئله در نهایت منجر به خالی شدن و نشت گار یخچال فریزر خواهد شد.

آسیب وارد شدن به مخزن تصفیه گاز یخچال

در تمام یخچال فریزرها مخزن مسی بسیر کوچکی برای تصفیه گاز در نظر گرفته شده است. این مخزن و لوله نازک متصل به آن در برابر ضربه بسیار ضعیف بوده و ممکن است دچار ترک و شکستگی شود. در صورت ایجاد خرابی در این قطعه ممکن است با مشکل کم شدن گاز یخچال مواجه شوید.

دلایل کم شدن گاز یخچال فریزر

راه های تشخیص نشت گاز یخچال فریزر

پس از بررسی دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر و اشاره به اهمیت بسیار زیاد تشخیص این موضوع در زمان مناسب، لازم است به نشانه های نشت گاز یخچال نیز اشاره شود. به عبارت دیگر لازم است به این سوال پاسخ دهیم که چطور متوجه شویم که گاز یخچال نشت کرده یا خالی شده است؟ تشخیص این مشکل در بسیاری از مواقع آسان بوده و در برخی مواقع نیز لازم است کار را به تیم های تعمیر ساید بای ساید و یخچال فریزر بسپارید. راه های تشخیص خالی شدن گاز یخچال شامل موارد زیر می باشد:

استشمام بوی بد از یخچال

اولین و بارزترین نشانه نشت گاز یخچال، بوی مواد غذایی فاسد شده از درون آن می باشد. توجه داشته باشید که در صورتی می توان این نشانه را به عنوان کم شدن گاز یخچال در نظر گرفت که هیچ گونه مواد غذایی فاسد شده درون یخچال نباشد.

تشخیص خالی شدن گاز یخپال فریزر

سرد بودن لوله های کندانسور یخچال

یکی از نشانه های سالم بودن یخچال و کم نبودن گاز فریون آن، گرم بودن لوله های پشت دستگاه که به لوله های کنوانسور معروف می باشند است. این لوله ها که وظیفه به جریان درآوردن گاز فریون به بالای یخچال و انتقال هوای سرد آن به درون کابین یخچال و جا به جایی هوای گرم به کمپرسور می باشد، در اغلب مواقع گرم می باشند و سرد بودن آن نشانه عدم وجود گاز خواهد بود.

گرمای زیاد درون کابین یخچال فریزر

همان طور که اشاره شد، گاز فریون نقش بسیار مهمی در سیستم خنک سازی یخچال فریزر داشته و  خالی شدن و نشت آن در نهایت می تواند عملکرد این سیستم را دچار اختلال کند. البته دلایل زیادی برای گرم شدن فضای داخل یخچال فریزر وجود داشته و تنها دلیل آن نشت گاز نمی باشد. با مطالعه مطالب آموزش تعمیر یخچال فریزر می توانید با این مشکلات بهتر آشنا شوید.

نشت روغن در لوله های کندانسور

علاوه بر گاز فرئون، مقدار کمی روغن درون لوله های کندانسور وجود دارد که سوراخ بودن لوله ها باعث میشود تا این روغن به بیرون نشت کند. بهتر است برای بررسی سلامت یخچال فریزر به صورت مرتب بخش های مختلف آن از جمله لوله های پشت دستگاه بررسی گردند. علاوه براین می توانید روی لوله های کنوانسور کمی مایع ظرفشویی قرار دهید تا در صورت وجود نشتی در آنها و ایجاد حباب این مشکل را تشخیص دهید.

نحوه شارژ گاز یخچال

شارژ گاز یخچال یکی از تخصصی ترین کارها در تعمیر یخچال فریزر می باشد که نیاز به تجهیزات خاصی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم انجام آن را به تیم حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی تکنو پشتیبان بسپارید.

5/5 - (امتیاز 1)

کار را به کاردان بسپارید!

تعمیر لوازم خانگی نیاز به دانش فنی و تجربه دارد. پیشنهاد می کنیم کار تعمیرات لوازم خانگی خود را به تعمیرکاران مجرب تکنو پشتیبان بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید